Arbejdet med at bygge en kopi af ULF begyndte på Ringkøbing-Skjern Museum i 1986, og i  1996 var selve skroget færdigt. Herefter stod arbejdet stille til 2018, da museet modtog støtte fra Nordea-fondens kystpulje til at færdiggøre båden. Herefter blev der indgået en aftale med Hvide Sande Shipyard om at færdiggøre båden. 

Værftet med skibstømrere og lærlinge gik i gang med færdiggørelsen, og i slutningen af sommeren 2020 var både skot, dæk, ruf og montering af maskinen færdig.
Herefter gik ti frivillige i gang med at male, tilrigge og klargøre ULF. 

ULF ved Hvide Sande Shipyard

Og den 7. oktober 2020, for motor, kom ULF ud på Ringkøbing Fjord og blev sejlet fra Hvide Sande til Ringkøbing. 

ULFs skrog er klinkbygget og består af 14 bord i hver side, som er dampet og spændt op over byggeskabelonerne, så de får den facon, som er påkrævet. Men det er ikke lige/parallelle planker. Hver enkelt planke har sin egen form, og tilsammen danner de bådens planketræk, springkurve, og i sidste ende også sejlegenskaberne. Plankernes form tages efter en riplanke (model med kridtstreger og tal), som bådebyggeren laver hver gang, han skal overføre målene til en ny planke. Det endelige planketræk vurderes igen på øjemål ved hjælp af en trækstok/lang blød træliste. Selve bordet udskæres og høvles inden montering. Under den del af arbejdet er få millimeter afgørende for det endelige resultat.

Byggemetoden er den samme, som Niels Chr. Graversen og hans medhjælpere brugte i 1925, da de byggede ULF. 

Nogle af de frivillige, der har lagt et stort arbejde med ULF

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt